top of page

ÖĞRENME VE UYKU



Beynimiz uyanık kaldığımız süre boyunca gelen tüm uyarıcıları toplar ve uykuda en basit ifadeyle bunları sınıflandırarak ihtiyaç halinde kullanılmak üzere ilgili dosyalara aktarır.

REM uykusu (uykunun hızlı göz hareketleriyle belirginleşen ve tekrar eden ortalama 90 dakikalık dönemi – rapideyemovement) sırasında gün içinde bütün uyarıcılardan gelen bilgilerin hepsi arka bellekte kodlanarak (nöronlar arasında kurulan bağlar aracılığıyla) saklanır. Hafıza dediğimiz şey bu bilgilerden oluşur.

Bu bilgilerden yola çıkarak etkili öğrenme ve güçlü bir hafıza için iyi uyku uyumak gerekmektedir. REM uykusu gecede 90 dakikalık periyodlarla uyunur. İyi uyku ortalama 90 dakikalık, üç periyod REM uykusu uyuyabilmek anlamına gelir. Bu da yaklaşık olarak her gencin günde ortalama 7-8 saat uyuması demektir. Kaliteli uykuyu sağlayabilmek ve uyku süresine dikkat etmek gerekmektedir. Daha az uyumak ve bu süreyi ders çalışarak geçirmeye çalışmak başarınızı artırmayacak, aksine tehlikeli bir biçimde bilişsel performansınızı düşürecektir.

Uyumadan önce az miktarda su içmek ve oksijeni bol, yeterince havalandırılmış bir ortamda uyumak da uyku kalitesi için önemlidir.

Uyunamadığı zaman, yataktan çıkıp düşüncelere sebep olan sorunu yazarak, düşünerek çözmeye çalışmak daha doğru olacaktır. Bunun yerine yatakta dönüp durmak uykunuzu daha çok kaçıracaktır. Bunun yerine başka bir odada, başka bir şeyle ilgilenmek (kitap okuma veya zihninizi başka yere yönlendiren faaliyetler) ve uyku geldiğinde tekrar yatağa girmek, gerektiği sürece bu döngüyü sürdürmek uyumanızı sağlayacaktır.

Tüm günlük aktiviteleri yatak odasında yapmamak ve fiziksel koşullar el verdiği ölçüde yatağı ve yatak odasını sadece uyumak için kullanmak da uykuya dalmayı kolaylaştıran ve uyku kalitesini artıran faktörlerdendir.

Elbette ekran ışığına maruz kalmak, günümüzde uykuya dalma süresini uzatan ve uyku kalitesini bozan temel yanlışlardan biridir.

Gece istenen süre ve kalitede, belirlediğiniz zamanlarda uyuyamadığınız takdirde, gün içinde uyumayıp uyku rutininizi sürdürmeniz düzeninizin bozulmasını engelleyecektir. Bir iki gün içinde, uyuyamamanıza sebep olabilecek başka bir fizyolojik veya psikolojik bir sebep yoksa gündüz uyumadığınız müddetçe gece uykunuz zamanında gelecektir.

Sınava hazırlanan öğrencilerin, sabah kalkma ve çalışma zamanlarını sınav saatlerine göre düzenleyerek yıl boyu bunu pratik etmeleri önerilmektedir. Rasgele zamanlarda yatıp kalkmak, gece ders çalışıp gündüz uyumak gibi alışkanlıklar verimli çalışma ve zaman yönetimi ilkelerinin bilinmediğini gösterir. Sınav günü geldiğinde nasıl olsa erken kalkacağını ve sınava zamanında yetişeceğini zanneden öğrencilerimizin her ne kadar kendilerine güvenseler de bu tutumlarının zannetme düzeyinde kalıp gerçeğe dönüşemediğini ve yıllar boyu sergiledikleri emeğin, o yıl için boşa gidebildiğini gördük. Benzer durum iş görüşmelerine yetişemeyen mezunlar için de söz konusu olabilmekte, bazı işlerin başlamadan bitmesine sebep olabilmektedir.


Özgün Ergin

Uzman Psikolog

~ ~ ~


“Gerçek keşif yeni topraklar bulmakla değil, yeni bir gözle bakmakla ilgilidir.”

MarcelProust


5 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör
bottom of page